Etiketter

tisdag 4 mars 2014

Johan Sebastian Bach



Johan Sebastian Bach



Johann Sebastian Bach föddes den 21 mars 1685 i Eisenach.
Han härstammade från en stor musiksläkt, hans far Ambrosius var stadsmusikant med fiol som huvudinstrument. Föräldrarna dog då Bach var i tioårsåldern och han fick då växa upp med sin äldre bror Johann Christoph som var organist i Ohrdurf. Bach var en mönsterelev i skolan och studerade musik för brodern.
1699 lämnade Bach Ohrdurf och flyttade till Lüneburg. Tack vare sin vackra sopranröst fick han en friplats i Michaelikyrkans skola. Ett antal gånger besökte han Hamburg och Celle och lyssnade till orgelmusik och instrumentalmusik.
Efter skolan fick han anställning som violinist i Weimar och kort därefter som organist i Arnstadt. Där kom han i kontakt med den italienska kammarmusiken och skrev några av sina första kantater. 
1707 gifte han sig med sin syssling Maria Barbara Bach, de fick sju barn.
Mellan 1708-1717 var Bach anställd som hovorganist och kammarmusiker i Weimar. Under den tiden komponerade han flera orgelverk och fick stora anseenden. Senare lämnade han Weimar för att få anställning som kapellmästare i Köthen. Bach blev kvar i Köthen fem år och tiden där ledde till en stor produktion av profan instrumentalmusik. Här tillkom bland annat de så kallade Brandenburgkonserterna, alla violinkonserterna, flera orkestersviter och komposition av klavermusik. 
1720 dog hans fru på grund av sjukdom. Året efter gifte han om sig med Anna Magdalena Wicken. De fick 13 barn tillsammans.
1723 fick Bach tjänsten som lärare och kantor i Leipzig, vilket innebar stort ansvar. Han ledde musikundervisningen i skolan och höll i musiken i staden, även i kyrkorna. Han ställde höga krav och irriterade sig ofta på eleverna som inte levde upp till detta. Hans egen framgång och skicklighet berodde på ”Jag har varit tvungen att vara flitig. Den som är lika flitig kan komma precis lika långt”. I Leipzig skapade han mycket, bland annat de flesta av hans 200 kantater, Johannespassionen, Matteuspassionen och Juloratoriet. H-mollmässan skapade han i slutet av sitt liv. 
1747 skapade han verket Musikalisches Opfer efter ett besök hos kung Fredrik II av Preussen. De sista åren arbetade han mest med studier om fugans form och teknik. Vintern 1749 drabbades han av en ögonsjukdom vilket senare gjorde honom blind. 
28 juli 1750 dog han av slaganfall. Han vilar under Thomaskyrka som var hans arbetsplats i många år.

Bach var främst uppskattad som organist och orgelexpert. Han konsulterades ofta då orglar skulle byggas eller repareras. Han ansågs vara kontrapunktens store mästare, förde samman sina föregångares stilar och tendenser. Bachs två passioner (oratorier över temat Jesu lidande och död) var ofta återkommande musikinslag under passionstiden i många länder. 

Bach levde inom barockens tid. Då man använde sig av torassdynamik,  starkt och svagt i många av låtarna. Skalorna började gradvis övergå i dur-och molltonarter, mot slutet av 1600- talet var detta fullbodat. I början av barocken skrev man homofona verk (en melodistämma och flera ackompanjerande stämmor). Pollyfoli (varje stämma är melodisk och självständig) kom under senare delan av barocken. Typiska pollyfona verk är Bachs fugor. Muskigenrer som växte fram under barocken var opera, solo Concerto, ouvertyrer och fugor. När Bach dog slutade man spela i barockens tecken. Man kan säga att det var lite han som skapade och höll kvar barocken. En annan epok inom musiken är renässansen som varade från 1400-1500. Vad som kännetecknar denna epok är ett musikstyckes uppbyggnad, ofta 4-5 olika stämmor som ljuder samtidigt. Detta tog man med sig mycket av in i barocken. Pollyfoniska verk pågick också inom denna epoken. A cappella (sång utan instrument) var också vanligt inom renässansen. Sakral musik dvs kyrklig musik komponerades.  Bla mässor och motetter tonsattes inom denna perioden. En stor skillnad mellan dessa var att i barocken hade man extra allt. Mycket av allt, man ville ha allt. Man tog med sig många saker från renässansen till barocken men  man ville så klart utveckla det och göra det bättre. 

Mozart, Beethoven och Mendelsohn kom i kontakt med Bachs verk efter hans död, de tog intryck och influerades av dem och introducerade dem på sina konserter. Efter det har Bachs verk varit högt uppskattade, jazzmusiker har också inspirerats av hans verk gällande formbyggnad och rytmik.

Några av hans stora verk är
Magnificat (1723)
Magnificat eller Marias lovsång, är en lovsång som Jesu mor Maria enligt Lukasevangeliet 1:46-55 utbrast vid sitt besök hos Johannes Döparens mor Elisabet medan de båda var gravida. Det sägs att Johannes Döparen spritter till i Elisabets moderliv när han får möta Jesus på detta sätt.
Johannespassionen (1724)
Johannespassionen är en musikalisk passion skrivet för solister, kör och orkester. Detta verk blev aldrig fastställt, Bach efterlämnade fyra versioner, andra och fjärde är mest spelade.
Matteuspassionen (1727)
Matteuspassionen är ett musikaliskt verk för solister, kör och orkester baserat på delar av Matteusevangeliet som skildrar Jesu lidande och död.
Juloratorium (sex kantater, 1734-35)
Juloratoriet (Weihnachtsoratorium BWV 248) är uppdelat i sex kantater ämnade att sjungas på tre dagar i jul, nyårshelgen, söndagen efter nyår och trettondagen.
Toccata och fuga d-moll (1703-07)
Ett av Bachs mest kända verk, består av två satser - en toccata och en fuga.
Toccata är en komposition för piano, orgel eller cembalo.
Fuga är en flerstämmig kompositionsform, ett sätt att fläta ihop olika stämmor





Källo






Mina anteckningar 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar