Etiketter

fredag 28 februari 2014

Miljöarbete

1 vegetarisk dag i veckan 


Inledning 

Jag ska få min familj att äta vegetariskt minst en gång i veckan. Jag valde detta för att det är ett stort miljöproblem att äta kött och det är inget svårt att utföra en förändring. Man måste laga maten i vilket fall som helst det är bara det att man inte använder kött. 
Jag tror att det är lika gott och nyttigt med vegetarisk mat som med kött. 
Jag valde att göra undersökningen på min familj för att jag träffar dem varje dag och jag äter alltid med dem. Min familj äter väldigt mycket kött och därför är det lagom att börja med att ändra en gång i veckan så kan man ju utveckla det senare. 
Idag har vi ingen vegetarisk dag, men det ska det bli ändring på. 


Bakgrund 

En vegetarian är en person som inte äter kött. Man kan göra det på grund av olika anledningar. Man kanske inte gillar att djur slaktas och är emot uppfödning av djur, eller så kan det vara som vi, man tänker på miljön. Så klart finns det andra anledningar också. 
Den traditionella svenska vegetariska kosten är en så kallad laktovegetarisk kost baserad på olika vegetabiliska livsmedel och mejeriprodukter. Alla slag av kött, fisk, skaldjur och ägg utesluts. 
Till skillnad från en vegan som inte äter någonting som har med djur att äta.
För att ändå få i sig rätt andel protein kan man använda andra matvaror som bönor eller corn. 

Nuförtiden har svensken börjat äta mer kött. Köttförbrukningen är en stor del av förstöring av ozonskiktet. Köttindustrin står för ungefär 18% av alla utsläpp. Köttproduktionen kräver minst 10 gånger så mycket mark som odlingen av vegetabilier med motsvarande närings- och energiinnehåll. På 4000 m2 åkermark kan man producera 9000 kg potatis på ett men endast 70 kg kött.
Det är inte bara dåligt för miljön att odla djuren. Att transportera maten och är också ett stort problem. Många matprodukter transporteras över hela värden för att det ska bli så billigt som möjligt. Om man hade ätit mer närproducerat och ätit mer av de grönsaker och rotfrukter som hör till säsongen hade vi inte behövt transportera och konstodla lika mycket och det är till stor del det som gör att maten icke är miljöenlig. 

Som ni ser i tabellen nedan är det mjölkkor som släpper ut mest utsläpp. Som ni också ser ökar utsläppen med åren... Det är för att vi ökar i konsumtion. Om konsumtionen fortsätter att öka i denna takten kommer ozonskiktet att förstöras ännu mer och vi kommer får stora miljöproblem på jorden. 








Metod:

Jag ska göra en film och en kokbok med några goda vegetariska recept. 
Jag ska laga en vegetarisk rätt och bjuda min familj på. På ”mässan” ska jag bjuda på smakprov av mat. Det ska finnas kokböcker att ta del av som kan visas hemma. 
Jag ska få folk att förstå att det är lätt och gott att äta vegetariskt.










Jag tycker att detta är en trovärdig sida för att det är en hemsida som har mycket bra fakta om en sak. De har så man kan tycka till och ställa frågor. Man kan kontakta dem och ställa frågor till dem som gjort sidan.  



Jag valde denna källan för att det är Landskrona komun som har visat framsteg och skrivit om miljöenlig mat. Eftersom det är en komun som har gjort detta är det mer trovärdigt än om det skulle varit en privat sida. 


https://www.youtube.com/watch?v=towSthwSTec&feature=player_embedded#at=66


Jag tycker att detta är en bra källa för att det är ett stort företag med mycket bra fakta. Detta är lite gammalt men eftersom att jag bara tog en tabell därifrån och siffrorna i tabellen inte förändras. 


Denna sidan är trovärdig för att det är en stor och viktig sida gällande kontroll, råd och information om livsmedel. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar